Geplaatst op 26 juni 2020

Schoolgebouwen zijn belangrijke plekken van ontmoeting in een dorp of wijk. Ouders van kleine kinderen – of mensen die dat ooit waren – kunnen dat vast beamen. Twee of drie keer daags zie je dezelfde bekende gezichten op het schoolplein en wissel je even de laatste nieuwtjes uit. De kinderen haasten zich naar binnen als de bel gaat en de ouders, opa’s en oma’s gaan weer verder met hun dag. Maar wat als die schoolbel niet meer luidt? Bevolkingskrimp, maar ook onderwijshervormingen, zorgen ervoor dat niet ieder schoolgebouw zijn oude functie kan handhaven. Wat betekent dat dan voor de gebouwen die zo’n centrale plek in de gemeenschap innemen? Dat de slopershamer niet de enige uitkomst is laten de mensen en hun herbestemde schoolgebouwen in deze schoolkrant zien. De nieuwe eigenaars hebben invulling gegeven aan de schoolgebouwen. Vaak door een geheel nieuwe bestemming te ontwikkelen, maar, zoals u ook kunt lezen, soms door een zogenaamde nevenbestemming te bedenken.

Documenten & downloads